sábado, 14 de fevereiro de 2009

O Contestado na Literatura e na Historiografia

O Contestado na Literatura e na Historiografia



Academia Catarinense de Letras
Instituto Histórico e Geográfico de Santa Catarina
Evento: “O Contestado na Literatura e na Historiografia”
Florianópolis: 18/08, 25/08, 01/09, 08/09 de 2005

Mesa-redonda de 25 de agosto de 2005
Tema: Historiografia da Guerra do Contestado:



HISTORIOGRAFIA DA GUERRA DO CONTESTADO

Nilson Thomé,
da Universidade do Contestado – UnC, Campus de Caçador


Introdução

Convidados que fomos pelos organizadores deste evento para abordar a “Historiografia da Guerra do Contestado”, aqui, enfocaremos especificamente esta temática, não adentrando em questões de “constructos” de História, envolvendo conceitos, fontes, teorias, técnicas ou métodos. Também não nos referiremos ao contexto maior da mais ampla “História do Contestado” (regional), assim, limitando-se ao episódio do conflito social, localizado no espaço (Meio-Oeste catarinense) e no tempo (1913-1916), sem esquecer os principais fatos antecedentes e subseqüentes.

Neste sentido, de ante-mão, esclarecemos que esta temática já foi anteriormente por nós estudada, vindo a compor um capítulo de um livro que publicamos em 2004 e que, agora, complementamos com mais e novas informações, atualizando os segmentos.

Conceituação de Historiografia

A Historiografia é a História da História, ou seja, uma denominação própria que as demais ciências humanas não têm e que, por não ter, usam, por exemplo, História da Educação, História da Filosofia, História da Matemática, etc. Isso aplica-se também à Literatura, onde temos a História da Literatura e não uma “literaturagrafia”...

Precisamos ficar sempre atentos à polissemia dos termos: História, Conhecimento Histórico e Historiografia, que se confundem aos menos avisados. Não devemos confundir Estudos históricos e estudos historiográficos. Historiografia, propriamente dita, prende-se à arte de escrever História. É estudo histórico e crítico acerca da História ou dos Historiadores. As tendências da Historiografia refletem as limitações e inquietações da própria História contemporânea.

O conhecimento histórico não produz o objeto, mas dá-lhe uma certa representação dentro de regras, métodos e leis teóricas assumidas pelo historiador, que é o agente produtor do conhecimento, dentro da própria realidade. O conhecimento é o registro inteligente que o historiador procura fazer para compreender aquela realidade. A Historiografia é justamente o conhecimento crítico dessa representação e do processo que a determinou.

A Historiografia reflete a História. Segundo Lapa, “não pode haver uma Historiografia rica se o conhecimento histórico – do processo de memorização à elaboração científica – é pobre”. A Historiografia é a análise crítica do conhecimento histórico e historiográfico. Ao seu domínio pertence o processo de recriação, interpretação, representação e resultados do processo de produção do conhecimento histórico.

Para Lapa, a historiografia não deve ser mera enumeração de autores e obras, numa desambiciosa descrição do que se escreveu em História. Antes, ela “deve captar em profundidade o conteúdo das obras, da palavra, das idéias e da própria ação dos historiadores ao longo de sua vida, com todas as suas implicações, procurando interpretar o seu significado”. O Autor defende a idéia de que a historiografia precisa ser crítica, tendo assim, uma dimensão epistemológica. Historiografia pode ser a Filosofia do Conhecimento Histórico, a Crítica do Conhecimento Histórico ou a Epistemologia do Conhecimento Histórico. É estudo das obras em que se substancia esse conhecimento histórico.

Conceituação de Guerra do Contestado

A Guerra do Contestado foi o evento bélico mais importante da História de Santa Catarina, envolvendo a população sertaneja de um lado e forças militares nacionais e estaduais do outro .

O evento, que aconteceu em terras administradas por Santa Catarina e leste do Rio do Peixe, é definido por estudiosos como “insurreição xucra” ou “guerra civil”; para religiosos, ocorreu uma “rebelião de fanáticos”; para sociólogos, houve um “conflito social”; para antropólogos, foi um “movimento messiânico”; para políticos, uma tentativa de desestabilização das oligarquias; para administradores públicos, aconteceu uma “questão de limites”; para militares, tratou-se de uma “campanha militar”; para socialistas, aconteceu uma “luta pela terra”. Entretanto, para historiadores regionais da atualidade, a Guerra do Contestado foi tudo isso simultaneamente.

A formatação histórica do Contestado é ímpar. Não há uma motivação única, com início, meio e fim, para caracterizar o fato. Nesta proposição, transcorridos 90 anos, o evento é entendido como a insurreição do sertanejo catarinense, provocada pelo avanço do capitalismo na região, influenciada pela construção da ferrovia, pela ação danosa da madeireira Lumber Company, pela questão de limites entre Paraná e Santa Catarina, pelo jogo de interesses entre fazendeiros e políticos, pelo misticismo que havia entre os caboclos, pela estratificação social e sistemas de vida da época, pela posse da terra, pelo messianismo e pela índole guerreira dos sertanejos. Como evento complexo, tem-se que este conflito eclodiu coincidentemente em tempo e espaço, na junção de motivações sociais, econômicas, políticas, religiosas e culturais, não podendo mais ser analisado e discutido sob um único prisma ou tomado isoladamente por apenas um destes fatores .

Historiografia da Guerra do Contestado

A maior parte da bibliografia básica existente e disponível no Brasil sobre o tema Contestado não é constituída por trabalhos científicos em História, ou seja, produzida por historiadores profissionais, aqui entendidos como os diplomados bacharéis e especialistas no ramo dentro das academias, mas, sim, por múltiplos escritos de teólogos, médicos, sociólogos, políticos, folcloristas, advogados, jornalistas, religiosos, filósofos, militares, poetas, psicólogos, engenheiros e romancistas, cada um na sua especialidade, que, com ou sem formação acadêmica ou experiência em métodos científicos, excursionaram pelos caminhos das histórias para elaborar narrativas históricas, a maioria até com relativo êxito. Graças a estes, muitas importantes informações foram salvas. Então, temos no Brasil, valiosos estudos sobre a temática do Contestado, com visões de cientistas-historiadores, de cientistas sociais especialistas nas suas respectivas áreas e, de leigos em História e em qualquer outra ciência .

Poucas pessoas da nossa região têm-se dedicado a “trabalhar” esta rica temática de forma permanente. Na área científica, as publicações ainda são escassas e, na maioria, são produções de pós-graduandos de universidades de outras partes do País. Assim, distantes da nossa realidade, pesquisam apenas uma vez e sob um só enfoque, dando conta das exigências acadêmicas para obterem seus títulos de mestres ou de doutores e, depois, esquecem o assunto. O pior disso é que suas obras, em uma ou duas vias, encadernadas, na maioria das vezes não editadas em livros, destinam-se às estantes das bibliotecas universitárias de origem e, ali permanecem, estáticas, apenas para consultas, unicamente servindo de fontes para outros pesquisadores.

Desde 1974 quando decidimos construir uma História para o Contestado e, dentro dela, uma História para a Guerra do Contestado, não estávamos sozinhos. Nossos estudos não eram e não são os únicos existentes. Há inúmeros trabalhos de outros autores, parte deles em disponibilidade, que usamos, tanto como fontes para nossas pesquisas, como material para manuseio pelos alunos na Universidade, ou para atender pessoas que demonstram querer conhecer o assunto. Assim, sempre que abordamos “Contestado”, indicamos a bibliografia complementar, referente a cada tema específico, aquela de mais fácil acesso, para que, livremente, cada um disponha das informações que deseja, se pretender aprofundar-se mais nos estudos históricos.

Preferimos mencionar “bibliografia” e não “historiografia”. Aqui, apresentamos um levantamento da biblio+grafia do Contestado, que é área mais ampla do que a história+grafia, por enfocar livros que contemplam o tema não apenas pelo lado da História.

Nas publicações de Maria Izaura Pereira de Queiroz (1957), de Maurício Vinhas de Queiroz (1966) e de Duglas Teixeira Monteiro (1974), estão as primeiras tentativas de apresentação das referências bibliográficas (impressas) disponíveis no mercado brasileiro sobre a Guerra do Contestado, até a época da realização destas pesquisas. A nossa primeira grande experiência em elaborar uma ampla listagem das obras publicadas no Brasil sobre a Guerra do Contestado constou na relação bibliográfica que preparamos em 1977, para o Projeto de Pesquisa “Contribuição do Estudo da Campanha do Contestado”, através da FEARPE e do Museu do Contestado.

A segunda relação de relativo porte, por nós apresentada, constou na “Bibliografia” do livro/álbum “Contestado”, publicado pela Editora Index e Fundação Roberto Marinho, do Rio de Janeiro, e pela Fundação Catarinense de Cultura, de Florianópolis, elaborado entre 1985 e 1986, mas impresso em 1987. Nossa terceira listagem surgiu em 1986, junto ao ensaio “A Insurreição Xucra do Contestado - com sugestões bibliográficas para o estudo da Campanha da Contestado”, separata da produção de sua autoria que foi inserido no livro/álbum Contestado, da Ed. Index, só que, com o texto significativamente ampliado.

Finalmente, em 1992, surgiram as “Indicações Bibliográficas”, sugeridas no livro “Sangue, Suor e Lágrimas no Chão Contestado”, de nossa autoria, do Instituto Histórico e Cultural da Região do Contestado – INCON. Esta listagem foi adotada, ainda em 1992, nos ementário da disciplina “História do Contestado”, incluída nas grades curriculares de todos os cursos de nível superior da UnC.

O escritor catarinense, Enéas Athanázio, publicou sua lista, em “O Contestado: um roteiro para leituras”, no site da Internet “Santa Catarina. História, Gente e Literatura”, da União Brasileira de Escritores, Regional de Santa Catarina, em 2002. A par das obras e autores, teceu comentários sobre cada uma delas.
Disponível: [www: //planeta.terra.com.br/arte/prosapoesiaecia/ubesc2002/schistoriagentelit.html].

Em 2002, tomamos a liberdade de inserir na “Revista Virtual Contestado e Educação”, edição nº 1, publicação na Internet do Programa de Mestrado em Educação da UnC, o artigo “Fontes para a Nova História do Contestado. Levantamento Preliminar da Bibliografia da Guerra do Contestado”.

Uma lista bibliográfica resumida também consta na página “História: Bibliografia sobre a Guerra do Contestado”, no site do Departamento de Ensino Fundamental da Secretaria da Educação do Estado do Paraná, disponível em [http://www.pr.gov.br/def/historia/bibliog.html].

Bibliografia da Guerra do Contestado

Nas nossas menções, citamos, por exemplo, as obras escritas e publicadas por militares-de-carreira que participaram da Guerra do Contestado, como: o documento A Pacificação do Contestado: Relatório ao Clube Militar (1916), do General Setembrino de Carvalho; as anotações de Antonio Alves Cerqueira em A Jornada de Taquarussú (1919); o escrito de Ezequiel Antunes, em O Contestado entre Paraná e Santa Catharina (1918); as narrativas Campanha do Contestado (1916), de Demerval Peixoto, e A Campanha do Contestado (1917), de Herculano Teixeira d’Assumpção; os livros Apontamentos para a História: O Contestado (1920) e Guerra em Sertões Brasileiros (1931) e, artigos na Revista de Engenharia Militar, de José Octaviano Pinto Soares; e Contestado (1987), de Alcebíades Miranda, todos oficiais do Exército Brasileiro, sem o mínimo conhecimento ou domínio sobre a ciência da História, mas, com trabalhos que servem como fontes importantes, principalmente para a compreensão do pensamento militar.

Fazendo justiça e reverenciando todos aqueles que produziram livros – de História ou não e cada um a seu modo – sobre a temática do “Contestado”, sendo assim considerados também "construtores" da História do Contestado, inclusive os cronistas militares, antes citados, destacamos também Aujor Ávila da Luz, que produziu Os Fanáticos - Crimes e Aberrações da Religiosidade dos Nossos Caboclos (1952), obra reeditada em 2001, e Oswaldo Rodrigues Cabral (João Maria - Interpretação da Campanha do Contestado (1960), obra reeditada sob o nome A Campanha do Contestado (1979), ambos que eram médicos. Já Beneval de Oliveira, que escreveu Planaltos de Frio e Lama - Os Fanáticos do Contestado - O Meio, o Homem, a Guerra (1985) e Marli Auras, em Guerra do Contestado: a Organização da Irmandade Cabocla (1984), têm formação em Filosofia. O sociólogo Octacílio Schüler Sobrinho publicou Taipas. Origem do Homem do Contestado. O Caboclo (2000). A antropóloga Neusa Maria Sens Bloemer publicou Brava Gente Brasileira - Migrantes italianos e caboclos nos campos de Lages (2000), fruto de tese de doutorado em Antropologia. Gualdino Busato editou em Curitibanos o livro Contestado, da Questão de Limites à Guerra Santa (2001) e Átila José Borges publicou Pelados x Peludos: a Guerra do Contestado, em Curitiba (2004).

Temos Maria Isaura Pereira de Queiroz, autora de vários títulos sobre messianismo e um sobre o Contestado, como La "Guerre Sainte” ao Brésil: Le Mouvement Messianique du "Contestado" (1957), mais Mauricio Vinhas de Queiroz, autor de Messianismo e Conflito Social - A Guerra Sertaneja do Contestado (1966) e Duglas Teixeira Monteiro, autor de Os Errantes do Novo Século (1974) e de Um Confronto entre Canudos, Juazeiro e Contestado (1978), como cientistas sociais, que produziram teses de doutoramento transformadas em obras sob o rigor científico, mas sob a ótica da Sociologia. São sacerdotes da Igreja Católica: Thomás Pieters, que produziu muitos textos avulsos em jornais e revistas sobre o Contestado, entre 1977 e 1990, mais Frei Pedro Sinzig, que foi biógrafo de Frei Rogério Neuhaus (1934), Geraldo José Pauwels, que escreveu Contribuição para o Estudo do Fanatismo no Sertão Sulbrasileiro (1933), Benno Brod S.J., autor de Os Messianismo no Brasil (1974) e Frei Aurélio Stulzer, de A Guerra dos Fanáticos 1912-1916 - A Contribuição dos Franciscanos (1982).

Na Literatura, com fundamentos na História, dispomos dos livros de não-historiadores, mas excelentes romancistas, como: Geração do Deserto (1964), de Guido Wilmar Sassi; Eles não Acreditavam na Morte (1978), de Fredericindo Marés de Souza; Império Caboclo (1994), de Donaldo Schüler; Casa Verde - Guerra do Contestado (1981), de Noel Nascimento; O Jagunço - Um episódio da Guerra do Contestado (1978), de Fernando Osvaldo de Oliveira; O Dragão Vermelho do Contestado (1998) e Chica Pelega. Tragédia Histórica (2000), ambos de A. Sanford de Vasconcellos; Glória até o fim - Espionagem Militar na Guerra do Contestado (1998), de Telmo Fortes; Os Rebeldes Brotam da Terra (1995), de Alcides Ribeiro J. da Silva; O Bruxo do Contestado (1996), de Godofredo de Oliveira Neto e Chica-Pelega do Taquaruçu (2000) de Cirila de Menezes Pradi. Obras interessantes, são: Pequena História dos Fanáticos do Contestado (1955), de Brasil Gerson; O Último Jagunço (1995), de Euclides J. Felipe; Lendas Caboclas do Contestado (1989); Demônios do Planalto (1995), de Aracyldo Marques; Odisséia no Contestado (1988), de Evaldo Trierweiler; e História do Monge João Maria (1985), com lendas atribuídas ao monge, de Augusto Waldrigues. Destacamos, ainda: O Canto do Inhambu, de Rudney Otto Pfützenreuter (1991) e Barabas, de Adolfo Boss Júnior (2005).

Na poesia, encontramos Stella Leonardos, em Romanceiro do Contestado (1996); Wellesley Nascimento, que produziu o poema Cântico dos Cânticos do Contestado (1994), o livro Contestado - A Saga dos Bravos (2001) e, ainda, Brasílica Dardânia. Tróia Brasileira (2005); Travessias pelo Sertão do Contestado, de Heloisa Pereira Hübbe de Miranda; Contestado. Pelados versus Peludos. Uma batalha ainda não vencida (2002), poema de Davi J. F. do Vale Amado; Caraguatá - Poemas (1996), de Raquel Naveira; e Romeu de Andrade Lourenção Júnior, com A Cruzada Sertaneja (2004).

Como depoimento pessoal, há A História dos Fanáticos em Santa Catarina (1986), fonte primária, de Alfredo de Oliveira Lemos, e Dídio Augusto (1994), memórias do autor. Há a Voz de Caboclo (2002), com vários depoimentos de remanescentes, sobreviventes da Guerra do Contestado e de descendentes de Taquaruçu, de Pedro Aleixo Felisbino e Eliano Filisbino. Vida heróica. Frederico Grobe. O Homem que viveu o Contestado (2002), de Ermelina Castro, editado por José Romário Grobe. De Curitibanos, temos a interpretação radical sobre o conflito, em Guerra do Contestado: Verdade Histórica (1995), de Walter Tenório Cavalcanti.

Como trabalhos jornalísticos em livros, encontramos os livros: Guerra Camponesa no Contestado (1979), da coleção Passado & Presente, da Global Editora, de Jean Claude Bernardet; Os Rebeldes do Contestado (1987), Desmoronamento do Mundo Jagunço (1986) e Guerra no Contestado (2000), todos de Paulo Ramos Derengoski; e O Contestado - Sangue no Verde do Sertão (1997), de Ângela Bastos. Há, ainda, O Espírito Catarinense do Homem do Contestado (2001), folhetim de Rosa Maria Tesser. Muito importantes e valiosas são as obras Cronografia do Contestado. Apontamentos históricos da Região do Contestado e do Sul do Paraná (2002) e Dicionário de Regionalismos do Sertão do Contestado (2004), ambos do jornalista e professor Fernando Tokarski, de Canoinhas. Recomendamos a leitura da história-em-quadrinhos A Saga do Contestado – Livro I, de Eleutério Nicolau da Conceição (2003).

O tema "Questão de Limites entre Paraná e Santa Catarina", envolvendo a Guerra do Contestado, tem inúmeros escritos de políticos, advogados, jornalistas e historiadores, na grande maioria publicados em livros, no Rio de Janeiro, em Curitiba e em Florianópolis. Além de em livros, o tema "Contestado" consta em muitas reportagens, inseridas em jornais e revistas, principalmente de 1970 para cá. Referindo-se a esta questão, mas, vistas no conjunto do conflito do Contestado, destacamos as obras do jornalista Crispim Mira, como: Confraternização Republicana (1918), A Mediação do Presidente da República – Santa Catarina-Paraná (1915) e Terra Catharinense (1920). Sobre a questão, temos, também: Questão de Limites Paraná-Santa Catharina. Actos e Factos (1916), de Alencar Guimarães; Paraná e Santa Catharina. O voto do Ministro Pedro Lessa (1910), de Ermelino de Leão; Exposição Historico-Juridica por parte do Estado de Santa Catharina sobre a questão de limites com o Estado do Paraná (1899) e Acção Ordinaria Originaria nº 6. Autor: o Estado de Santa Catharina. Réo: o Estado do Paraná. Questão de Limites (1900), ambos de Manoel da Silva Mafra;. Argumentos e Subsidios sobre a Questão de Limites entre o Paraná e Santa Catharina (1902) e O Litigio em face do accordam de 6 de julho de 1904 (1904), ambos de Romário Martins; Questão de Limites entre o Paraná e Santa Catharina (1887), de Jacques Ourique; Questão de Limites entre os Estados do Paraná e Santa Catharina. Memoria por parte do Estado do Paraná. Expositiva dos Documentos e Mappas colligidos e classificados em 1905 pelo Conselheiro Carlos Augusto de Carvalho (1906) de Manoel Coelho Rodrigues; A União do Paraná e Santa Catarina. O Estado do Iguassú (1917), de Sylvio Roméro; Algumas considerações político-jurídicas sobre o Contestado (1988), de Aluízio Blasi, foi publicado como separata da Revista Jurisprudência Catarinense, n. 58; Um Cambalacho Político. A verdade sobre o “acordo” de Limites Paraná-Santa Catarina (1987), de Licurgo Costa. Encontramos, ainda, diversos autores de Caçador, e muitos artigos publicados mais recentemente na imprensa estadual por Dante Martorano, Fernando Luiz Tokarski e Eneas Athanazio.

A Guerra do Contestado está inserida, como capítulos, em muitos livros que tratam da história estadual, como em: História de Santa Catarina (1968 e 1970), de Oswaldo Rodrigues Cabral; Santa Catarina: Sua História (1983), de Walter F. Piazza; Retratos de Santa Catarina (1998), de Salomão A. Ribas Júnior; Santa Catarina - História da Gente (1988) de Walter F. Piazza e Laura Machado Hübener; Santa Catarina: 100 Anos de História (1997), de Celestino Sachet e Sérgio Sachet; Catarinensismos (1974), de Theobaldo Costa Jamundá; República e Oligarquias (1997), de Jali Meirinho; Nova História de Santa Catarina (1974), de Silvio Coelho dos Santos; Santa Catarina no Século XX (1999), ensaios de Sílvio Coelho dos Santos, Alcides Abreu, Carlos Humberto Corrêa, Hoyêdo Nunes Lins e Paulo Fernando Lago.

Sínteses da Guerra do Contestado em História Social, produzidas por historiadores com diplomas em História são encontradas em: Os Guerrilheiros do Contestado (1989), da coleção Lutas do Nosso Povo, da Editora do Brasil, de Renato Mocellin; Contestado: A Guerra do Novo Mundo (1983), da coleção Tudo é História, da Brasiliense, de Antonio Pedro Tota; Da Cidade Santa à Corte Celeste - Memórias de Sertanejos e a Guerra do Contestado (1998), fruto da dissertação de Delmir José Valentini; Ecos do Contestado. Rebeldia Sertaneja (2002), produto de dissertação de Mestrado em História Social, de Eloy Tonon; A Guerra do Contestado (1999), de Élio Serpa; Lideranças do Contestado: a formação e a atuação das chefias caboclas, de Paulo Pinheiro Machado (2004); e O Contestado; o sonho do milênio igualitário, de Ivone Cecília d'Ávila Gallo (1991).

Dentro das obras editadas no Paraná, há O Contestado Diante das Carabinas (1920), de Cleto da Silva. Na Estante Paranista, temos: Contestado: Distorções e Controvérsias (1987), de Mario Marcondes de Albuquerque; e O Presidente Carlos Cavalcanti e a Revolta do Contestado (1987), de Fredericindo Marés de Souza. Ainda de Curitiba, a publicação Combate do Irani (1998), de João Alves da Rosa Filho e Campanha do Contestado (1998), do mesmo João Alves da Rosa Filho, da Polícia Militar do Paraná. Já Marilene Weinhardt, produziu Mesmos crimes, outros discursos? algumas narrativas sobre o Contestado (2000), analisando as características de ficcionistas que escreveram sobre o assunto. Há, também, O Contestado (1995), de Eduardo José Afonso. O tema está, também, como capítulo, na História do Paraná (1976), de Ruy Christovam Wachowicz.

Existem inúmeros ensaios, de diferentes autores, publicados nas revistas oficiais do Instituto Histórico e Geográfico de Santa Catarina (de Florianópolis), do Instituto Histórico e Geográfico do Paraná (de Curitiba) e nas revistas científicas Roteiro (da Unoesc-Joaçaba), Cadernos do CEOM (Unoesc-Chapecó), Revista do CPD (da antiga FEARPE, de Caçador), Cadernos de Cultura (1984) da Fundação Catarinense de Cultura, Ágora e Iniciação Científica (UnC) e na Revista Blumenau em Cadernos. O tema foi enfocado com relativo destaque, no passado, pela revista O Cruzeiro e, mais recentemente, por revistas populares, como a Isto É, a Super Interessante, a Nossa História (Paulo Pinheiro Machado, na ed. n. 10, agosto 2004) e a História Viva (Nilson Thomé, na ed. n. 12, outubro 2004).

Em História Local e História Regional, encontramos a Guerra do Contestado focalizada em muitas obras, dentre as quais citamos: O Continente das Lagens (1982), de Licurgo Costa; Concórdia: O Rastro de sua História (1992), de Antenor Geraldo Zanetti Ferreira; Campos Novos - Um pouco de sua História (1994), de Paulo Blasi; Apontamentos Históricos de União da Vitória (1933), de Cleto da Silva; Curitibanos na História do Contestado (1977), de Zélia de Andrade Lemos; Videira nos Caminhos de sua História (1996), de Alzira Scapin; Fraiburgo - Do Machado ao Computador (1994), de Thomas J. Burke; Capinzal - Fronteiras Sócio-Econômicas (1994), de Holga Brancher; Italianos e Ítalo-Brasileiros na Colonização do Oeste Catarinense (1997), de José Carlos Radin; A Questão de Palmas entre Brasil e Argentina e o Início da Colonização do Baixo Vale do Rio do Peixe (1996), de Adelar Heinsfeld; O Oeste Catarinense - Memória de um Pioneiro (1987), de José Waldomiro Silva; Monografia de Porto União, por Hermínio Millis (2002), organizado por José Fagundes e Joaquim Osório Ribas; Marcelino Ramos. A guerra e o pós-guerra do Contestado (2002), de Wilmar Wilfrid Rübenich; História de Rio Negro. Estado do Paraná (1976), de Raul d’Almeida; e História de Herval d’Oeste (2003) de Cylo Sérgio Dariva.

Importantíssimo para projetar a Guerra do Contestado no cenário nacional foi a edição do álbum O Contestado, pelo Governo do Estado de Santa Catarina e Fundação Roberto Marinho em 1987 (reeditado em 1998 pelo Senado Federal e, em 1999 e em 2000, pela Imprensa Oficial de Santa Catarina), ricamente ilustrado, apresentado por Américo Jacobina Lacombe, com os textos: A Questão do Contestado, de Herculano Gomes Mathias; Contestado - Uma Reflexão, de Walter F. Piazza; e A Insurreição Xucra do Contestado, de Nilson Thomé.

No ano 2000, destacou-se a mega-produção O Contestado, de Celestino Sachet e Sérgio Sachet, que contou com a consultoria histórica de Nilson Thomé, para o grupo RBS/TV (Rede Brasil Sul de Televisão, afiliada da Rede Globo), Diário Catarinense, de Florianópolis, e Jornal de Santa Catarina, de Blumenau, iniciada em março de 2000 e concluída em fevereiro de 2001, resultando em 180 capítulos sobre o tema, apresentados em mini-programas de televisão, dezenas de textos que foram distribuídos em 98 páginas de 12 suplementos mensais do jornal, com circulação estadual, depois republicados em um único suplemento. O trabalho resultou na edição de livro de Celestino Sachet e Sérgio Sachet, que levou o nome O Contestado (2001).

Nas universidades brasileiras, já existem algumas novas monografias, dissertações e teses sobre aspectos do Contestado, ao mesmo tempo em que cresce a cada ano o número de graduandos, especialistas, mestrandos e doutorandos que estão pesquisando o tema. Por exemplo: Educação: dominação e liberdade na guerra santa do Contestado (2002), produto da dissertação de Mestrado em Educação, de Maria da Salete Sachweh, de Canoinhas, também já editada em livro. Em 1998, na UFRGS, Márcia Janet Espig dissertou sobre A Presença da Gesta Carolíngia no Movimento do Contestado. Duas outras dissertações enfocam o Contestado: Terras Públicas e Particulares: o impacto do capital estrangeiro sobre a institucionalização da propriedade privada (1983) de Rosângela Cavalazzi da Silva, na UFSC, e, de Walmir da Silva Pereira, A Ferrovia São Paulo-Rio Grande e os Índios Xokleng em Santa Catarina (1995), também na UFSC. Em 1999, como monografia de especialização em Jornalismo na UEPG, Karina Janz Woitowicz apresentou História, Mídia & Memória - A Construção da Guerra do Contestado na Imprensa e no Imaginário Contemporâneo. No ano 2000, encontramos a dissertação Duas Instituições e um Projeto: Igreja, Escola e Nacionalização no Vale do Rio do Peixe em Santa Catarina - 1917-1945, desenvolvido pela caçadorense Ecleides de Fátima Bleichuvel no Programa de Mestrado em História da PUC-RS.

Sabemos estar em andamento a realização de mais algumas pesquisas de cunho científico sobre o tema “Contestado”, nos programas de Pós-Graduação, de Mestrado e Doutorado, em universidades brasileiras, as quais, muito certamente, trarão à luz novas valiosas informações a respeito da Guerra do Contestado. Recentemente, em Florianópolis e em Curitiba, foram publicadas outras obras sobre o “Contestado”, em Literatura e em História, não constantes nesta relação. Deixamos de apresentá-las aqui, por não conhecê-las em tempo hábil que possibilitasse sua inclusão.

Dentre nossas próprias publicações até 1992, além da produção de dezenas de ensaios para revistas e artigos para jornais, destacamos os livros: Trem de Ferro - História da Ferrovia no Contestado (1980 e 1983), Civilizações Primitivas do Contestado (1981), Guerra Civil em Caçador (1984 e 1985), A Aviação Militar no Contestado (1986), A Insurreição Xucra do Contestado (1987) e Sangue, Suor e Lágrimas no Chão Contestado (1992) e, mais dez livretes (todos em 1984): Origens e Etnias dos Desbravadores do Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador na Campanha do Contestado, Frei Rogério Neuhaus - O Apóstolo do Contestado, A Revolução Federalista na Região do Contestado, Caboclo Pardo: O Homem do Contestado, Cultura e Tradições do Homem do Contestado, Formação Antropológica do Homem do Oeste Catarinense, O Espírito Guerreiro do Caboclo do Contestado, e Canoinhas na Mira dos Mosquetões. Além destas obras, também publicamos outros livros, voltados mais especificamente à História de Caçador, como: Isto é Caçador - Estudo Histórico e Geográfico do Município (1978) e Família Correa de Mello - Raízes Históricas de Caçador (1982 e 1983).

Paralelamente às nossas atividades na imprensa e no magistério, a partir de 1992, continuamos dedicando-nos à pesquisa, atividade que rendeu mais livros, alguns enfocando Caçador, outros o Contestado e, ainda, outros ligando Caçador e o Contestado, como: História da Imigração Italiana em Caçador (1993), Rio Branco e o Contestado - Questão de Limites Brasil-Argentina (1993), Colégio Aurora - Uma Visão Histórica (1993), Caçador - No Coração do Contestado (1994), O Velho Caçador (1994), Ciclo da Madeira - História da Devastação da Floresta da Araucária e do Desenvolvimento da Indústria da Madeira em Caçador na Região do Contestado no Século XX (1995), São João Maria na História do Contestado (1997), História da Educação Superior em Caçador, em três volumes: Raízes (1998), Afirmação (1998) e Consolidação (1998) e Os Iluminados - Personagens e Manifestações Místicas e Messiânicas do Contestado (1999).

Além destes títulos, disponibilizados ao público, no decorrer da nossa jornada na década de 1990, concluímos outros trabalhos, ainda não publicados, ao mesmo tempo em que iniciamos novas pesquisas. Em fevereiro de 2001, por exemplo, concluímos a pesquisa iniciada em 1999, A Política no Contestado - Contribuição ao Estudo da Formação Política da Região do Contestado em Santa Catarina - da Proclamação da República à Redemocratização de 1946. Esta pesquisa resultou na imediata produção de dois novos livros: Primeira História da Educação Escolar na Região do Contestado - Da instrução das primeiras letras no tempo do Império à conquista do ensino superior nos anos dourados (2002) e A Política no Contestado - Do Curral da Fazenda ao Pátio da Fábrica. Do Coronelismo ao Neocoronelismo - 1881-1970 (2002).

Em 2002, elaboramos o ensaio A (Falta de) Educação Escolar na Região do Contestado, inserido como capítulo do livro “Temas de Pesquisas em Educação” (2003) e, em seguida, produzimos o livro Pioneirismo da Imigração Alemã em Santa Catarina, na Região do Contestado. Revisão da História do Pioneirismo da Imigração Alemã em Santa Catarina pelo Resgate da Memória da Colonização Alemã na Região do Contestado (2004). Também publicamos Uma nova História para o Contestado (2004) e Breve História da Guerra do Contestado (2005).

Depois de quase trinta anos – três décadas! – de pesquisas e publicações, foi em 1999, que constatamos três realidades:

- A primeira, que dezenas de problemas históricos continuavam sem solução, ou seja, que diversos fatos a respeito do Contestado precisavam ser melhor elucidados e, assim, chamavam ao aprofundamento dos estudos sobre eles.

- A segunda, que o conhecimento por nós acumulado era superior ao conhecimento que tínhamos divulgado, ou seja, constatamos que ainda dispúnhamos de uma bagagem guardada, com conteúdos históricos sobre o Contestado, infinitamente superiores em número, gênero, grau e valor, ao que já havíamos divulgado ao longo do tempo.

- A terceira, que continuavam proliferando novos escritos sobre o Contestado, com outros desavisados autores estereotipando erros e inverdades históricas a respeito de determinados fatos, muitos deles que nós já havíamos reavaliado, mas que ainda não estavam publicados, por falta de oportunidade.

Estas três constatações induziram-nos à teimosa manutenção do Projeto Resgate da Memória do Contestado – com ou sem o desejável apoio externo – pela condução dos trabalhos em duas frentes, simultâneas e paralelas. Uma, mais imediata, marcando o início da construção da Nova História do Contestado, através de pequenas publicações, enfocando variados aspectos do Contestado, com o aproveitamento, ainda que parcial, da nossa bagagem acumulada, para disseminar o conhecimento a curto prazo. Outra, mais paciente, pelo aprofundamento de estudos sobre determinados e relevantes temas, eleitos como problemas que exigiam mais tempo e dedicação à pesquisa, assim provocando nosso retorno às fontes primárias, tanto às conhecidas como à busca de outras.

Para suprir, ainda que em parte, a carência de disponibilidade bibliográfica sobre o tema Contestado, entre 1999 e 2002 permitimo-nos elaborar uma multiplicidade de novos textos, dentro de uma coleção que intitulamos "Memória do Contestado". Este conjunto, reunindo 50 ensaios, com diferentes temas e enfoques, destinados à ampliação do conhecimento, à disseminação de novas informações, à provocação de reflexões e à promoção de debates sobre nossa História Regional, veio para atender a missão do nosso Projeto "Resgate da Memória do Contestado". Observando detalhes do passado da região, em nossas pesquisas encontramos acontecimentos suficientes para modificar muitas das versões antes propagadas, novidades que precisam ser apresentadas para que o “novo” seja exposto ao domínio público.

Idealizada para promover a divulgação dos nossos trabalhos científicos, que alicerçam a Nova História do Contestado, a coleção contempla micro-histórias, sínteses históricas e esboços históricos, produzidos em série, compondo partes, que proporcionam uma seqüência lógica na linha de tempo histórico. Se incorporarmos o tempo da nossa vida dedicado aos estudos e às publicações anteriores sobre o tema Contestado, podemos afirmar que a Nova História do Contestado levou trinta anos para ser esboçada, agora apresentando-se em três momentos: 1/3 tratando de temas que têm referências aos principais problemas que geraram acontecimentos considerados causas do conflito; 1/3 abordando especificamente os eventos da Guerra do Contestado; e os restantes 1/3, enfocando fenômenos resultantes de alguns aspectos da continuidade da História, assim chegando ao tempo presente.

A Coleção "Memória do Contestado" também traz de volta alguns textos deste autor, já conhecidos por terem sido inseridos em publicações anteriores, na maioria com suas edições esgotadas, mas, agora, não reproduzidos de forma simplesmente repetitiva, e, sim, aproveitados em partes, corrigidos, desta vez utilizados para novas análises e narrativas, sob outros pontos-de-vista. Qual pessoa não lembra suas realizações no passado e que, se pudesse voltar no tempo, corrigiria alguma coisa, porque esqueceu algo, perdeu algum elemento ou errou em certos procedimentos? Foi o que aproveitamos para fazer a partir de julho de 1999, ao levarmos a efeito o conjunto de pesquisas específicas que resultou, simultaneamente, na revisão dos textos antigos e na produção das dezenas dos novos conteúdos inseridos nesta coleção. Renovar-se constantemente faz parte do nosso raciocínio lógico propulsor colocado a serviço da História, como esta vontade ou desejo do homem de voltar atrás, para rever ou refazer, quando necessário. Aqui, está uma modalidade diferente de se construir História, dinâmica e renovada.

Todo o conteúdo dos nossos escritos reflete única e exclusivamente a visão histórica deste pesquisador sobre o passado e o presente da Região do Contestado. Despidos de quaisquer comprometimentos, sentindo-nos inteiramente à vontade, permitimo-nos ser críticos e assumimos a responsabilidade sobre a exposição da nossa versão, até por que os projetos têm sido idealizados e planejados apenas por nós, desenvolvidos e produzidos sem interferências de quem quer que seja.

José Honório Rodrigues escreveu que a História precisa olhar a floresta e não apenas as árvores, oferecendo uma interpretação generalizadora que ajude os vivos a compreender as raízes do presente. E Thompson diz que “...tive de começar pelo começo e reconstruir a administração da floresta em 1723. (...) Assim, mais uma vez, foi preciso reconstruir o contexto episcopal antes de se poder ver os Negros dentro dele” (p. 16). Este olhar para o todo da floresta e não apenas para as partes que a compõem, expressão tanto de Rodrigues como de Thompson, vem de encontro ao pensamento marxista, que indica a compreensão do singular a partir da apreensão do universal. Busca-se a totalidade e se enfoca a universalidade do tema, disposto no campo maior, para alcançar a particularidade e analisar sua singularidade no campo restrito.

Uma História deve ser total, da sociedade total, sob pena de não ser compreendida e se limitar a uma simples enumeração de fatos, números ou leis. A História, para ser total, deve não apenas enunciar fatos e acontecimentos, mas buscar as relações entre eles, desde as transformações econômicas às manifestações literárias, jurídicas ou mesmo artísticas. A História de um povo constitui um todo indivisível, sob pena de se transformar em mera divagação artística ou literária, sem nenhuma contribuição ao futuro desse povo (BASBAUM, 1957, p. 7).


Referências Bibliográficas

BASBASUM, Leôncio. História Sincera da República. Das Origens até 1889 (Tentativa de Interpretação Marxista). Rio: São José, 1957.

CARDOSO, Ciro Flamarion e VAINFAS, Ronaldo (Org.). Domínios da História. Ensaios de Teoria e Metedologia. Rio:Campus, 1997.

HOBSBAWM, Eric. Sobre História. Trad. Cid Knipel Moreira. 5 reimpressão. São Paulo: Cia. das Letras, 2002.

LAPA, José Roberto do Amaral. Historiografia Brasileira Contemporânea; a história em questão. Petrópolis: Vozes, 1981.

RODRIGUES, José Honório. História e Historiadores do Brasil. São Paulo: Fulgor, 1965.

THOMÉ, Nilson. A Valorização dos Caçadores diante dos Senhores. Tributo a Teoria e Método de Edward Thompson. In: “Revista Série-Estudos”, ISSN 1414-5138, do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Católica Dom Bosco – UCDB, de Campo Grande (MS). n. 18, julho-dezembro de 2004.

THOMÉ, Nilson. A História do Contestado pelo viés do Cultural.. In: Anais do II Seminário Regional de História – História, Cultura e Diversidades, realizado na cidade de Palmas (PR), de 15 a 17 de setembro de 2004, promoção do Centro Universitário Diocesano do Sudoeste do Paraná – UNICS, de Palmas. ISSN 1679-3544. Palmas: UNICS, v. 1, n. 2, 2004, p. 114-128.

THOMPSON, Edward Palmer. Senhores e Caçadores. A Origem da Lei Negra. Trad. Denise Bottmann. 2 ed. Col. Oficinas da História. Rio: Paz e Terra, 1997.

77 comentários:

Anônimo disse...

Wanna Get HIGH? Running out of Supply? Then Check Out My Shit!
>>>>> http://bestlegalhighsdrugs.info <<<<
If you have questions, you can email my boy at online.mentor [at] gmail.com


[size=1] IGNORE THIS----------------------------
budo alcarius salvvia divknorum [url=http://bestlegalhighsdrugs.info] legal highs online [/url] amamita msucaria amanitaa muscaaria [url=http://buybudshoplegalherbs.info] legal herb reviews[/url] meth test ecstasy uk [url=HTTP://BUYINGMARIJUANASALE.INFO] Order Marijuana [/url] Hawaii Gold Bud ubfo alvvarius [url=HTTP://BUYLEGALBUDSCOMREVIEWS.INFO] buy legal buds [/url] ecstssy pikls amahita muscaaria [url=HTTP://CANNABISHIGH-PILLSHIGH.INFO] Marihuana Effects[/url] map of united states printable ecsstasy pklls [url=HTTP://HOWTOBUYWEED-BUYINGWEED.INFO] buying marijuana[/url] gold legal high where in the world is marijuana legal [url=http://legalbud.drugreviews.info] legalbud [/url]

aslvia divniorum amaanita umscaria [url=http://legalweed.lamodalatina.com] legal weed [/url] 2 day detox program Salvia [url=http://buysalvia.lamodalatina.com] get salvia powder[/url] chrystal meth recipes selling meth

chrystal meth recipe Is Legal Bud Good [url=http://legalweed.lamodalatina.com] legalweeds [/url] nufo alvariuss lehal buda [url=http://buysalviacheap.com] buy salvia plant[/url] budo lvarius salvoa divinorim
[url=http://guaranteedheightincrease.info/]height enhancement[/url] - http://guaranteedheightincrease.info/
height increase - http://guaranteedheightincrease.info
[url=http://provenpenisenlargement.info/]proven penis growth[/url] - http://provenpenisenlargement.info/
proven penis growth - http://provenpenisenlargement.info/
[url=http://provenskincareadvice.info/]skin care advice[/url] - http://provenskincareadvice.info/
skin care techniques - http://provenskincareadvice.info/
[url=http://getrichgambling.info/]get riches gambling[/url] - http://getrichgambling.info/
get money gambling - http://getrichgambling.info/
[url=http://herpesoutbreak-gentalwarts.info/]herpes outbreaks[/url] - http://herpesoutbreak-gentalwarts.info/
herpes outbreaks - http://herpesoutbreak-gentalwarts.info/
[url=http://STOP-PREMATURE-EJACULATION-SOLUTIONS.INFO]cure premature ejaculation[/url] - http://STOP-PREMATURE-EJACULATION-SOLUTIONS.INFO
cure premature ejaculation - http://STOP-PREMATURE-EJACULATION-SOLUTIONS.INFO
[url=http://3GMOBILEPHONESFORSALE.INFO]mobile cell phone for sale[/url] - http://3GMOBILEPHONESFORSALE.INFO
3g mobile phone on sale - http://3GMOBILEPHONESFORSALE.INFO
[url=http://internationaloddities.reviewsdiscountsonline.com] international oddities review[/url]
internationaloddities scam
[url=http://drobuds.reviewsdiscountsonline.com]dro buds [/url]
reviews of dro buds
[url=http://bestacnetreatmentreviews.info] best acne treatment reviews[/url] http://bestacnetreatmentreviews.info
acne treatment reviews http://bestacnetreatmentreviews.info
[url=HTTP://LEARN-HYPNOSIS-ONLINE.INFO]learn hypnosis online[/url]
learn hypnosis online

Anônimo disse...

New here,

I'm spending my time here for the children of Haiti.

I'm doing my part for a non-profit haiti organization in which the main focus is to
building an oppurunity for the children in haiti. If anyone here wants to give money then then please do so here:

[url=http://universallearningcentre.org]Donate to Haiti[/url] or Help Haiti

They give kids in Haiti books and teach them.

Yes, they're a real cause.

I greatly appreciate anyone's help

Anônimo disse...

looking an eye to ed drugs? [url=http://www.cahv.org]buy viagra online [/url]and enjoy set free shipping at http://www.cahv.org . another good place to [url=http://www.kiosknews.org]buy viagra online[/url] is www.kiosknews.org .

Anônimo disse...

The French gourmet cheese Bleu d'Auvergne has a wonderful aroma, a rich taste; the saltiness increases with the incidence of veining. The overall flavor is piquant but not overly sharp. Bleu d'Auvergne started life as an imitation of Roquefort, using cow's milk in place of sheep's milk. Legend has it that a peasant, around 1845, decided to inject his cheese with a blue mold that he found growing on his left-over bread (the motto being, waste not, want not). And thus, the gourmet cheese Bleu d'Auvergne was born. This French gourmet blue cheese comes from the region of Auvergne and the cheese is made from milk of Salers and Aubrac cows. The rind is very thin and so the cheese is usually wrapped in foil. The cheese is rich and creamy with a pale yellow color and scattered holes and well-defined greenish-blue veining. We cut and wrap this cheese in wedge of 8 ounces and 1 pound.

buy fresh blue cheese

[url=http://riderx.info/members/buy_5F00_fresh_5F00_blue_5F00_cheese.aspx]buy fresh blue cheese[/url]

http://riderx.info/members/buy_5F00_fresh_5F00_blue_5F00_cheese.aspx

Anônimo disse...

megan fix, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187756]megan fox with no makeup[/url] megan fox naked cartoon
kim kardashian ray j free video, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187768]kim kardashian see thru[/url] ray j kim kardashian tape watch free
taylor swift wallpaper, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187772]taylor swift on saturday night live[/url] taylor swift teardrops on my guitar dress
hannah montana vs.miley stewert, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187786]hannah montana - part time lavender t-shirt small[/url] hannah montana sex with eminem
harry potter and draco malfoy fanfiction, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187792]harry potter and the chamber of secrets cheats[/url] harry potter hermione granger emma watson
buenos aires to cape town cruise, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187798]what learning disability di tom cruise suffer from[/url] tom cruise motorcycle
justin bieber love heart, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187812]justin bieber long island performances[/url] justin bieber no
britney spears little sister, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187814]britney spears bold[/url] britney spears croutch shots
megan fox sex clip, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/175542]megan fox boobies[/url] horny megan fox pictures

Anônimo disse...

It's so easy to choose high quality [url=http://www.euroreplicawatches.com/]replica watches[/url] online: [url=http://www.euroreplicawatches.com/mens-swiss-watches-rolex/]Rolex replica[/url], [url=http://www.euroreplicawatches.com/mens-swiss-watches-breitling/]Breitling replica[/url], Chanel replica or any other watch from the widest variety of models and brands.

Anônimo disse...

Hello everyone!

This forum rocks.. I really liked it...

Adios

[URL=http://www.vpnmaster.com][IMG]http://openvpn.net/archive/openvpn-users/2005-05/pngd55nFojmJX.png[/IMG][/URL]

Anônimo disse...

Do you think the best way to get the cheapest plane tickets is by calling the airline? Or, do you scan through hundreds of websites provided by search engines to find low airfare tickets? Maybe you hope to find cheap airfare in the local newspaper's travel section.
Finding cheap airline tickets can be one of the most frustrating experiences that most of us learn very quickly. Of course, most people eventually give up after spending hours scanning websites that offer virtually the same flight schedules and pricing. People purchase what they believe is the cheapest plane ticket, only to find their neighbor paid just a third of what they did!

Unless you understand the concept of of how airlines set prices, all the searching in the world won't provide the cheapest airline ticket prices. The following information will give you a guide to follow, as you wander through the maze searching for cheap airfare.

Understand how prices are set by airlines! Air ticket pricing is complex and unpredictable, and driven by competition, demand, and inventory. Airlines call this "yield management."

Competition is the beast behind the cheapest plane tickets. All major airlines utilize central reservation systems (owned by various airlines) to fill available seats. The systems are known as Apollo, Sabre, WorldSpan and Galileo. Prices are based on demand, and if some flights are selling well, the price will increase. If the flight is unpopular and has very little demand, the fare is lowered in hope of attracting consumers. In short, fares and inventory change every minute of every day!

Finding the cheapest plane tickets is difficult because travel agents and Internet websites use the central reservation systems that are updated periodically throughout the day. The reason why different searches come up with different results is because the systems are not updated at the same times. And, each system may use different algorithms when searching for low airfare tickets, which can provide a variety of ticket prices .

[url=http://cheapairtickets.qarri.com/]Useful tips for air tickets[/url]

Anônimo disse...

check out the new free [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino games[/url] at the all new www.casinolasvegass.com, the most trusted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casinos[/url] on the web! enjoy our [url=http://www.casinolasvegass.com/download.html]free casino software download[/url] and win money.
you can also check other [url=http://sites.google.com/site/onlinecasinogames2010/]online casinos[/url] and [url=http://www.bayareacorkboard.com/]poker room[/url] at this [url=http://www.buy-cheap-computers.info/]casino[/url] sites with 100's of [url=http://www.place-a-bet.net/]free casino games[/url]. for new gamblers you can visit this [url=http://www.2010-world-cup.info]online casino[/url].

Anônimo disse...

if you guys hoping in the maintenance of straits to credence in [url=http://www.generic4you.com]viagra[/url] online you can do it at www.generic4you.com, the most trusted viagra pharmaceutics repayment in search generic drugs.
you can learn drugs like [url=http://www.generic4you.com/Sildenafil_Citrate_Viagra-p2.html]viagra[/url], [url=http://www.generic4you.com/Tadalafil-p1.html]cialis[/url], [url=http://www.generic4you.com/VardenafilLevitra-p3.html]levitra[/url] and more at www.rxpillsmd.net, the prime [url=http://www.rxpillsmd.net]viagra[/url] roots on the web. well another great [url=http://www.i-buy-viagra.com]viagra[/url] pharmacy you can find at www.i-buy-viagra.com

Anônimo disse...

Make the beast with two backs casinos? sift this advanced [url=http://www.realcazinoz.com]online casino[/url] advisor and act evasively online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also into our late [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] direct at http://freecasinogames2010.webs.com and be heir to in veritable change !
another show-off [url=http://www.ttittancasino.com]casino spiele[/url] purlieus is www.ttittancasino.com , because german gamblers, come during unrestrained online casino bonus.

Anônimo disse...

Just want to say what a great blog you got here!
I've been around for quite a lot of time, but finally decided to show my appreciation of your work!

Thumbs up, and keep it going!

Cheers
Christian, iwspo.net

Anônimo disse...

[url=http://www.watchtruebloodseason3.net][img]http://www.watchtruebloodseries.com/wp-content/uploads/2010/05/truebloodclaude.jpg[/img][/url]

Hello Vampires

As you all are big fans of True Blood, i came across this great where you already can watch the 6th episode of season 3 .
Here is the link where you can watch this great serie, its totally free and you can stream any episode from every season.

Let me know what you think about it!

[url=http://www.watchtruebloodseason3.net] Watch True Blood Free[/url]

[url=http://www.watchtruebloodseason3.net][img]http://img3.sidereel.com/_episodeimage/size.1/5e00.2.16.jpg[/img][/url]

Anônimo disse...

All about shop-script
[IMG]http://s43.radikal.ru/i102/0901/37/7366b19ed2b2.png[/IMG]
http://shop-scripts.ru
Can it: modules, templates, sql DB and othes...
FREE all products :)
[URL=http://www.shop-scripts.ru]shop-scripts.ru[/URL]

Варез и нулл движка размещен не будет.:-]
В сети и так полно
Что касаемо модулей и прочего, берется материал из открытых источников. Если интересный материал имеет какие-нибудь непосредственное авторство или права, то только с согласия автора!!!
Тематика форума: Обсуждение работы интернет магазинов на движке shop-script, обмен опытом, тестирование новых или уже известных модулей, участие в разработке новых решений и/или дополнений для shop-script, использующихся в интернет-продажах.

[URL=http://www.shop-scripts.ru]shop-scripts.ru[/URL]

Anônimo disse...

Cheap and trendy deisgner clothing from http://www.ronkaclothing.com where we sell: Chie Mihara Shoes, Jean-Michel Cazabat, Tapeet, Mary L. Couture, camilla and marc, Friend of Mine, Bras, Cosabella, Blush Prom, Riller & Fount, J Brand, ginette ny, Carrera - all available from our online designer clothing store at 50% off sale!

Anônimo disse...

top [url=http://www.001casino.com/]casino online [/url]hinder the latest [url=http://www.realcazinoz.com/]casino[/url] unshackled no deposit reward at the chief [url=http://www.baywatchcasino.com/]bay take note of casino
[/url].

Anônimo disse...

[b][url=http://www.cheapuggsonlinesale.co.uk/]cheap ugg boots[/url][/b] Should you be hearing impaired and want to additionally your education, then this short article is in your case. This modern society features $1,000 financial assistance for its 10 blessed members. They may award $1,000 for thirteen decided on scholarship applicants. Fake designer bags are pretty well known within the market as of late due to their reduced value and off brand suppliers. For those who are in, or are going to a considerable metropolis everywhere in the earth, you could be sure that the "designer" purses bought by distributors in the road are counterfeit. With regards to genuine designer handbags you'll be able to inform the difference because of the excellent of materials used to allow it to be, the stitching it truly is set collectively with and also the fact that you'll find zero flaws by any means.

[b][url=http://www.louisvuittonwalletsmall.com/]www.louisvuittonwalletsmall.com[/url][/b] There is certainly a explanation why I'm not a designer and Tom Ford is. A product of the Lone Star state, though you would never ever comprehend it, Ford can perform for just a pair of denims and a T-shirt what Michelangelo did to the Sistine Chapel. From the time it took me to grasp the notion of matchy matchy, Ford restored a hurting staple of haute couture -- Gucci -- to its previous glory..

[b][url=http://www.louisvuittonwalletsmall.com/]louis vuitton wallets[/url][/b] Imagine! should you have use a lovely jointly with tasteful apparel, thus you look for any cultural gathering working with your preceding created tote how bizarre your character appears to be to be. But when you could possibly pick out the classy Fendi reproduction custom made designed or genuine bag you should most likely unquestionably be adored by means of the various people today. Zarrilli usually means the southern region of kalari payat as varma ati (the law of hammering), marma ati (punching the important areas) or Varma Kalai (artwork get the job done of varma).

[b][url=http://www.uggsaustraliaofficialwebsite.com/]ugg australia[/url][/b] This louis vuitton 2010 novel alma bbestimates nine.8" prolonged, 7.6" large and four.7" huge making sure that it truly is unassuming in measurement to keep your day-to-day essentials. This monogram vernis luggage attributes textile and calf leather-based lining and it's just one indoors patch pocket on your cell telephone and wallet. The baggage is safety promised by participating double zip with gold tone padlock closure.

[b][url=http://www.uggsoutletonlinemarket.com/]www.uggsoutletonlinemarket.com[/url][/b] The primary and foremost hint for girls who need a nutritious dating everyday living is to look your very best! Choose some time to groom by yourself. Use a long relaxing shower, approach your hair, nails, make up and sneakers perfectly in advance. By no means dismiss footwear, as it types a crucial element of a man's judgment of you.

Anônimo disse...

[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap nfl jerseys[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap texans jerseys[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap texans jerseys[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap texans jerseys[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap texans jerseys[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap houston texan tickets[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]youth basketball uniforms[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap texans jerseys[/url]

Anônimo disse...

the best way to get authentic and quality Chanel handbags is to go online in search of them. ghd sale It is poorly equipped to deal with the challenges of media convergence, and the case for reform is strong. http://www.morenorthface.com They were equally fuzzy, furry and embellished. north face jackets It's easy to swipe your credit card on those PIN pad machines at the register, but it's easier still to punch in those 16 digits from your card at your home computer in your pajamas. ugg sale Your choice of words: of makes debating impossible since under heaven is statistically probable..

Anônimo disse...

Try to get a gift from your boyfriend1. http://www.oneghdhair.com Bright Spring flairs are always essential, but unlike robin blue or coral, tangerine has danger written all over it. ghd These are semiconductors that require the human body to make them work. north face jackets Touch them, pinch them, swipe or shake them, find out where you are with them: the most effective ads exploit this rich user interface to incorporate elements that people interact with, turning passive advertising into active engagement. ugg boots Chanel is among the the majority of acknowledged and respected fashion brands nowadays.

Anônimo disse...

The Hobo bags features discreetly labored magnetic locks, zipped bags inside, protective metal studs around the bottoms and palladium-plated fixtures around the connectors.. cheap north face jackets As a Catholic, this last one has been especially entertaining. http://www.oneghdhair.com Earnie is sort of mystical about this himself, and every time I show up in SD, he tries to break the curse by the mutual imbibing of the holiest of waters curse was in full throat roar recently in Tampa, though, so the suds aren working. ghd mk4 pink He beats Tookie up pretty badly, but Tookie unfortunately spills the beans about Summer's drug theft which Cho knew nothing about. http://www.softuggboots.com Small round cz stones continue all the way up the back of the neck, and the 18-inch necklace fastens with a sterling silver lobster claw clasp.

Anônimo disse...

You can go about your day without having to worry if your hair is all messed up. north face backpacks Put a tiny little bit of H-G Hypo Cement glue into the cup, remember not too much, otherwise the glue will fill up to the rim. north face canada You just have to get the most out of what you buy. ugg sale In CS, this boils down to writing code, reading, cursing and extending some one else code (of course, you could write code better than any code you ever see) and then rerunning experiments for days at a stretch till something gives way. ugg boots canada These shades have both feminine and versatile look..

Anônimo disse...

Whether your website is about digital photography, pets or any other topic, there is always a circle of close competitors to contend with. http://www.verynorthface.com Key fobs, iPad sleeves, and dopp kits has you covered. http://www.verynorthface.com At heart, she is an artist and strongly believes that lighting is the glue that holds the story together in a production. http://www.lateuggboots.com So give it a try yourselves, and tell us what you think in the comments!. uggs Highness, Caomin ordinary humble servant, though sensitive, but also know the Renyi what, set people veering and seek the right to seize a bit if I promised to help you is siding with the bully, and had plenty of wealth and status for the world ridiculed bear the the monstrous infamy so, The Royal Highness To Caomin how should you? close my eyes, not Gutai Zi angry look, sounds and Road, the gentleman no survival rather harm, kill the body to pay the price, and His Royal Highness also incompetent as himself must be removed so that the fish can not have both Caomin only one death spared want to recommend reported that His Royal Highness the heart of the Magi.

Anônimo disse...

http://site.ru - [url=http://site.ru]site[/url] site
site

Anônimo disse...

payday loans online http://2applyforcash.com Urgepeupdacepet Payday Loans Online JupsauseTrapy [url=http://2applyforcash.com/]Payday Loans[/url] online payday loans It will be more than a few years since about david wood and the empower network marketing and advertising and sales funnel.It might be easy and maybe to shell out little money of success online in any online business opportunity.Search engines team of 1000's marketing industries have never seen anything like this before.

Anônimo disse...

http://site.ru - [url=http://site.ru]site[/url] site
site

Anônimo disse...

моментальный Заработок работа В Интернете Для Бухгалтеров политика Государства Доходов работа В Интернете 13 Лет планирование Доходов Предприятия [b][url=http://plusdruga.ru/]создание сайта для заработка[/url] [/b] ежедневный Доход
[b][url=http://shtukarus.mg-s.biz]усно доходы[/url] [/b] заработок 600 работа В Интернете Не Лохотрон заполнение Книги Доходов 2012 [b][url=http://gold-million.ru]денежные доходы предприятия[/url] [/b] реклама Бизнеса В Интернете реестр О Доходах доходы От Финансовой Деятельности

____________________________
http://surftrip.ru/threads/%D0%91%D1%8B%D1%81%D1%82%D1%80%D1%8B%D0%B9-%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1-%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C-%D0%BE%D0%BD%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%BD.5838/
http://forum.moskgs.ru/index.php?/topic/1103-%d0%b1%d1%8b%d1%81%d1%82%d1%80%d1%8b%d0%b9-%d1%81%d0%bf%d0%be%d1%81%d0%be%d0%b1-%d0%b7%d0%b0%d1%80%d0%b0%d0%b1%d0%be%d1%82%d0%b0%d1%82%d1%8c-%d0%be%d0%bd%d0%bb%d0%b0%d0%b9%d0%bd/
http://juristrostov.ru/index.php?topic=25341.new#new
http://feederok-tver.ru/viewtopic.php?f=74&t=1119

Anônimo disse...

[url=http://loveepicentre.com/][img]http://loveepicentre.com/uploades/photos/8.jpg[/img][/url]
dating services al [url=http://loveepicentre.com/faq.php]los angeles completely free dating sites[/url] dating seminars
personal trainer dating br [url=http://loveepicentre.com/success_stories.php]no eye glasses when dating[/url] same sex dating toronto
michigan phone dating [url=http://loveepicentre.com/testimonials.php]dinner dating in dublin[/url] phone dating chat personals

Anônimo disse...

[url=http://loveepicentre.com/][img]http://loveepicentre.com/uploades/photos/4.jpg[/img][/url]
dating expectations in the 1980 s [url=http://loveepicentre.com/faq.php]dating sites in london[/url] baptist online dating services
dating game other age guide [url=http://loveepicentre.com/]international dating service[/url] dating in nz
carbon dating myth [url=http://loveepicentre.com/faq.php]peter riegert dating[/url] men women children dating child

Anônimo disse...

under 25 dating http://loveepicentre.com/taketour.php dating free

Anônimo disse...

ebook evaluation to buy http://audiobookscollection.co.uk/Full-Frontal-PR-Getting-People-Talking-about-You-Your-Business-or-Your-Product/p185089/ free ebook downloads for kids [url=http://audiobookscollection.co.uk/fr/Anglaise/c1771/]motorola ebook rapidshare[/url] jawetz ebook

Anônimo disse...

t Often we think of the rainforest as an abstract idea, far from where we are with little or no link to our daily lives. This is far from the truth, below you will see how deeply you are impacted on a daily basis by the rainforests around the world. You will see what they do for you and will realize why its so important that you return the favor and do some thing for them.. The hydration pack fits on your back with the use of shoulder straps. According to cycling experts at outdoor fitness retailer REI, mountain bikers often carry a large hydration pack that can carry up to 3 liters of liquid. It should not be used as a substitute for professional medical advice, diagnosis or treatment.Sweat, repeated physical movements and certain clothing materials can all lead to skin irritation, making it a common problem following exercise. Clogged pores cause prickly heat rash, whereas friction causes chafing. The irritation need not stop you from exercising, though. [url=http://www.cyclingcloth.com/]Cycling Clothing[/url] Triple EightPerfect for skateboarding, inline skating and other roller sports, the Triple Eight Brainsaver helmet has a rubberized finish on its outer shell to give it a distinctive appearance. On the inside, the Brainsaver has EVA foam padding and a Sweatsaver terry cloth lining with antibacterial properties that eliminate moisture and odor, making for a more comfortable experience. It should not be used as a substitute for professional medical advice, diagnosis or treatment. Whether you choose high-performance, inexpensive or second-hand clothes, make sure you have enough layers of clothing to allow you to adjust to different temperatures. It should not be used as a substitute for professional medical advice, diagnosis or treatment. LIVESTRONG is a registered trademark of the LIVESTRONG Foundation. [url=http://www.cyclingcloth.com/]Cycle Jersey[/url] ATBs are heavy; unless you pay a fortune for an aluminium one they typically weigh up to twice as much as a tourer. They have different frame angles and are fundamentally designed for off-road use; they also have big soft knobbly tyres with high rolling resistance. Although they are great on potholed city roads - especially the bikes with spring-and-damper suspension - they require more effort to pedal and are not as fast as a tourer. Where's My Water? was developed by Creature Feep, a team of designers within the Disney Mobile division of Disney Interactive Studios. Creature Feep is headed up by game design director Tim FitzRandolph, whose earlier works included the popular game JellyCar that Disney would later acquire and distribute. In an October 2011 interview, FitzRandolph explained that the goal for the development of Where's My Water? was "to contribute a new character to the company, while making a really fun game in the process.".

Anônimo disse...

I every time emailed this blog post page to all my friends, because if like to read it then my contacts will too.


Look into my site :: short term loans

Anônimo disse...

tous les alcools donneront une serie viagra effet secondaire, ou vin ile fismex qui est prepare ni perfecto sino cambiante y corregible con el, cialis precio farmacia, atribuida es necesario para quien quiera, era perfettamente identico al Cortinarius, viagra in italia, Tutti questi caratteri non si riscontrano nel, Nach subcutanen Injectionen grosserer Gaben, cialis bestellen, geschieht das Aufschliessen der Knochenasche und,

Anônimo disse...

Hi there I am so excited I found your web site, I really found you by error,
while I was researching on Yahoo for something else, Anyhow
I am here now and would just like to say thank you for a
marvelous post and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don’t have time
to browse it all at the minute but I have bookmarked it
and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much
more, Please do keep up the awesome jo.

Feel free to surf to my website ... ロレックスレプリカ

Anônimo disse...

Hello I am so thrilled I found your weblog, I really found
you by mistake, while I was browsing on Aol for something else, Regardless
I am here now and would just like to say thanks for a
fantastic post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design),
I don't have time to go through it all at the moment but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the great job.

Here is my blog: 時計コピー

Anônimo disse...

I am not certain where you're getting your info, however good topic. I must spend some time finding out more or figuring out more. Thanks for magnificent information I was in search of this info for my mission.

Also visit my web-site :: ロレックススーパーコピー

Anônimo disse...

Aw, this was an extremely nice post. Finding the time and actual
effort to produce a really good article… but what
can I say… I put things off a lot and don't manage to get anything done.

Here is my page: rolexスーパーコピー

Anônimo disse...

Hello, I think your blog might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up!
Other then that, terrific blog!

Feel free to visit my homepage: 激安プラダ バッグ

Anônimo disse...

Awesome! Its actually remarkable piece of writing, I have got much clear idea about from
this piece of writing.

Stop by my web blog ... ロレックスレプリカ

Anônimo disse...

Loans for People with Bad Credit will probably be benefited for all those finding additional complications to borrow added funds due to their bad credit lots! Rather, homes serve anyone in most of the cases. Like several other common past time, having hooked on it is the issue, so play modestly and be responsible! click here Today, it is possible to admittance money each time and where ever you want while using assistance of these plans.

Anônimo disse...

Hello, I maԁе a ѕite аbout final four 2013 too, not on line yet but you сan alreaԁy have
a previеw if уou want. Be the first
tо see these reѕults

Mу homepаge :: tickets online

Anônimo disse...

Your write-up featuгes provеn helpful to me perѕonally.
It’s very eduсational and you're simply clearly very knowledgeable of this type. You have got opened up our face for you to numerous views on this kind of matter with intriguing and solid written content.
Feel free to visit my blog - www.photofilter.net

Anônimo disse...

The rерort pгovides confirmеd beneficial to myself.

It’s veгy helρful and you reаllу аrе cеrtainlу ѵеry knοwledgeable in thіs field.
You hаve еxposed mу own eyes fοr you to vаrying vіews on this particular toρic аlong with іntгiguing and strong writtеn cоntent.
my web page > buy Xanax

Anônimo disse...

http://iphonewild.net/ http://www.iphonewild.net/

acne scar treatment
acne.org
baby acne
home remedies for acne
home remedies for acne
acne treatment
baby acne
how to get rid of acne
acne.org
how to get rid of acne scars
how to get rid of acne scars
acne.org
cystic acne
http://homeremedies-foracne.webs.com/
best acne treatment
acne treatment
acne treatment
cystic acne
acne treatment
acne scars
home remedies for acne
Credit Card Consolidation Loan
Hotels In Tbilisi
100 free dating sites
Papas Wingeria
New York Shark
thescarygames

Anônimo disse...

Frequent episodes of ligament pain lasting for considerable period of time, accompanied by fever, or bleeding from the vaginal area, will require a visit to a doctor for further diagnosis. The first thing that you should if you find it hard to conceive is to go to your doctor.
http://pregnancyhelper.in/fertility-statistics.html

Anônimo disse...

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this
article and also the rest of the site is really
good.

Feel free to surf to my web site :: プラダバッグ

Anônimo disse...

Hi colleagues, how is everything, and what you want to say about this piece of writing, in my view its actually amazing in support of me.


my weblog; http://www.monsterbeatsphones-vip.com

Anônimo disse...

Excellent blog right here! Also your site rather a lot up fast!
What host are you the use of? Can I am getting your
associate link in your host? I desire my
website loaded up as quickly as yours lol

Also visit my web site :: モンスター ヘッドホン

Anônimo disse...

If some one wants to be updated with latest technologies afterward he must be
pay a visit this web site and be up to date daily.

Feel free to surf to my blog post ... アバクロンビーフィッチtシャツ

Anônimo disse...

Why viewers still make use of to read news papers when in
this technological world all is presented on net?


Feel free to surf to my web blog ... ジョーダン

Anônimo disse...

Howdy! This blog post couldn't be written any better! Reading through this article reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I'll forward this information to him.
Fairly certain he will have a great read. I appreciate you for sharing!


Feel free to visit my webpage; レイバン

Anônimo disse...

Excellent post! We will be linking to this great article on
our website. Keep up the good writing.

Also visit my site :: エアジョーダンスニーカー

Anônimo disse...

hlksg6on

wq9wfqq7

f54yewr4t536

hc7sugwz

ogawnp7t

Anônimo disse...

great information Fitzgerald was that reflexology massage had many healing benefits when an individual received continuous, periodic treatments. If alternative medicine therapies are used in addition to the conventional treatment methods, then they are referred to as complementary.
http://hyderabad.locanto.in/ID_163682523/Male-to-Female-Body-Massage-in-Hyderabad.html

Anônimo disse...

handy in the healthcare exertion, not all are genuine as they do not yeild a reassuring result. On the other hand, Viagra is a celebrated cure that is eminent for providing the distinct sexual desires and aides in performing the custom a chains always wanted. It helps http://clomid4sale.net|clomid 1. Providing medical intelligence 2. Tout treatment without drugs, like changing firm habits or developing a beneficial lifestyle; it can also group diet and apply plans 3. Preparation of medication 4. Referral to another better-suited doctor http://clomid4sale.net|clomid cost

Anônimo disse...

about Viagra. This experimentation not valid essentially talked in regards to the results of brand name Viagra as a medication for erectile dysfunction, but additionally as a remedy to other bodily ailments. Viagra, as an ED nostrum, has confirmed itself as an http://doxycycline4sale.net|doxycycline sale all things it may be bloody cruel to refurbish it. So, not in the least purchase from bewildering internet sites that gravitate to be not registered to sell medications. Reckon solid you for since permission or any other imprimatur past domination bodies. http://propecia4sale.net|propecia4sale.net

Anônimo disse...

[url=http://my.moverapid.com/pepfiz][img]http://my.moverapid.com/promo.gif[/img][/url]





[size=4][url=http://my.moverapid.com/pepfiz][b][color=blue]Buy [/color][color=red]Pepfiz[/color][color=blue] ONLINE - click here![/color][/b][/url][/size]

Anônimo disse...

[url=http://my.moverapid.com/lidocaine][img]http://my.moverapid.com/promo.gif[/img][/url]





[size=4][url=http://my.moverapid.com/lidocaine][b][color=blue]Buy [/color][color=red]Lidocaine[/color][color=blue] ONLINE - click here![/color][/b][/url][/size]

Anônimo disse...

Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I've truly enjoyed surfing around your blog posts. After all I'll be subscribing to your rss
feed and I hope you write again very soon!

my web site: レイバン メガネ

Anônimo disse...

Depending on your treatment objective, you can trim the expenditure of your treatment. As a remedy for warning, your doctor may propound unfailing changes in your diet or lifestyle along with your generic Viagra treatment. However, you basic to call to mind that the final http://viagraonusa.net|viagraonusa.net http://genericviagraok.net|buy viagra pills

Anônimo disse...

tribulation from erectile problems could would rather better erections. It was then that Viagra was maiden introduced as the beginning ever medicine medication for erectile dysfunction. Since then, Viagra is known to suffer with helped millions of men with erectile http://sildenafilinn.net|sildenafil http://sildenafil4sale.net|sildenafil

Anônimo disse...

[url=http://my.moverapid.com/acivir][img]http://my.moverapid.com/promo.gif[/img][/url]





[size=4][url=http://my.moverapid.com/acivir][b][color=blue]Buy [/color][color=red]Acivir Cream[/color][color=blue] ONLINE - click here![/color][/b][/url][/size]

Anônimo disse...

They must have been forced to face several uncomfortable
issues as far as the use of their i - Phone is concerned.
Additionally, the wireless connectivity has good speed.
Samsung galaxy has been developed as a star model that is available at best bargain deals.


my page - samsung galaxy tab

Anônimo disse...

A last verify completed you'll be skilful to turn into on the eve of you find out to seat in a handful generic Viagra tablets would be to look in place of a legend ingredient. Identified as sildenafil citrate, it really is the effective ingredient found in the generic version of the http://viagra-on.net|viagra pills http://genericviagraok.net|buy viagra pills

Anônimo disse...

[url=http://my.moverapid.com/yerbadiet][img]http://my.moverapid.com/promo.gif[/img][/url]





[size=4][url=http://my.moverapid.com/yerbadiet][b][color=blue]Buy [/color][color=red]Yerba Diet[/color][color=blue] ONLINE - click here![/color][/b][/url][/size]

Anônimo disse...

Also, don't forget pertaining to unblocked with three squirm back heel, its brand braid, along with the varied C crossed put wearing vibrant schokohrrutige or sometimes chocolate brown suede. Much of the higher priced espresso machine sorts ingredient use tanks. You get provide inherent converters in the case when not a chance present renovation should be applied. Or maybe place a fortune touch good, nicely only have a selection of happy houses so joys added.

my web page; Quiet Coffee bean grinder

Anônimo disse...

dating edicate for korean american women http://loveepicentre.com dating in wooster
dating service anchorage alaska [url=http://loveepicentre.com/articles/]woodbine and dating with a cause[/url] marathon olympic dating
dating tests maker [url=http://loveepicentre.com/advice/]asian super dating[/url] teen dating violence hotline [url=http://loveepicentre.com/user/pinkeelips/]pinkeelips[/url] dating ottawa

Anônimo disse...

always produce unfaltering you divulge all the necessary medical r‚sum‚ to your physician beforehand he or she goes vanguard prescribing Cialis. cialis online with prescription where to buy cialis online http://cialisonlinetrustpharm.net buy cialis without a prescription [url=http://cialisonlinetrustpharm.net]cialis online is it safe[/url] generic cialis buy online

Anônimo disse...

malaise of ED is very much treatable with the availability of as a rule range of treatments from psychotherapy to complex surgery. http://genericviagratrustmeds.net|generic viagra no prescription fast shipping http://genericviagratmeds.net|generic viagra

Anônimo disse...

executives sex dating http://loveepicentre.com/map/ indianapolis speed dating at the avalon
new free asian muslim dating sites [url=http://loveepicentre.com/faq/]questions for bachlorettes on dating game[/url] biracia dating
reference dating [url=http://loveepicentre.com/contact/]rules of dating[/url] want a dating magazines [url=http://loveepicentre.com/user/phelps/]phelps[/url] dating pass over

Anônimo disse...

More also clientage awareness around dangerous complications associated with Viagra is demanded, as wonderfully as more public awareness wide the genius manly enhancement alternatives to the http://cialisonlinetrustph.net|cialis online safe http://cialisonlinetrustpharm.net|cialis online america

Anônimo disse...

So in the case personal unhappy you will receive a reimbursement.
They own sorted out these toil requirements what you need to work is going to be continue learning your entire activity.
Battery-powered along with cord affixed, this valuable stealthily undemanding integrate could be underrated whenever when incorporating a pot of as well as smoothies, it also in fact features a great diversity of advantages which will appear becoming a
shocked if you're love the classical appliances or higher bewildering parts. Vegetables aren't only
vital maturing infants also for individuals. A person's box for any of the Vita Incorporate 5200 toy rrs often a Bi-Phenol-Free (BPA-Free) Plastic Sixty four whiff baskets that have a soft-grip accomodate.

my weblog Mini hand blenders

Anônimo disse...

A number of people use the perfect vita mixer instead
of a juice machine, but confirm that around the globe unusual style in addition to the texture and consistancy.
Numerous become figuring out the power of making juice, also believe very end up buying fridge juice extractors created air cleaner having all right combined with staying
appropriate. If you think some of the KitchenAid 5-Speed Coffee Vita mixer is exactly what
you'll need in just cooking, well then pay a visit to NFM to be a real pocket-friendly rate. Will keep, rapidly excellent and durability, this company provides products upon affordable wide range. Fantastic you can relax knowing it's not a number of them fly-by-night enterprise in search of develop
cent.

Look into my website: electric Kitchen mixers reviews

Anônimo disse...

Should you do not the very best mixer using functionalities commanded adequate proper amount to energy levels, shipping
and delivery be able to make superb smoothie.
That is rather raised for you have seeing as there are literally
thousands to a number of Blender registered users who
may wish to help whatever you decide and should
comprehend. In the event that budgets are actually the concept on
then you might require to look at a certain amount of niche sites to look for big reading user reviews.
Moreover calmer and it has an well-built designing normally.


Visit my homepage: super bullet blender recipes

Anônimo disse...

stir paid on a monthly footing such as a ambulant phone jaws, auto registration, surety inducement or fervency bill. So to stop us with our budgeting and to guard all the unheard-of http://paydayloans1st.co.uk|Payday Loans paperwork than ancestral loans, payday loans and cash advance companies are tranquil to come through both in store and online, and such loans and advances stock up that adept specie solitary http://paydayfirstuk.co.uk|guaranteed payday loans denial.In such a site, No Teletrack payday loans salvage you from the delay involved in attribute checks because the companies sacrifice this specimen of no trustworthiness into payday loans

Anônimo disse...

Simply click on the program that you want to watch and go directly to
the channel it's playing on. Hulu have made sure set-top boxes such as Roku cannot stream its content on your big screen tv. Thus, Roku has been the favorite name when it comes to streaming players.

Here is my web site; roku 2 xs